Varhaník, cembalista, hráč na klavichord a kladívkový klavír Jaroslav Tůma se narodil v roce 1956. Vystudoval pražskou konzervatoř u prof. Jaroslava Vodrážky (varhany a varhanní improvizace) a hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze u Prof. Milana Šlechty (varhany) a Prof. Zuzany Růžičkové (cembalo).
Absolvoval též mistrovské kurzy pod vedením významných osobností, např. Prof. Hanse Haselböcka a Prof. Pieta Kee. Je nositelem prvních cen v soutěžích ve varhanní improvizaci v Norimberku v roce 1980 a v holandském Haarlemu v roce 1986. Dále se stal laureátem řady interpretačních varhanních soutěží, např. v Linci v roce 1978, v soutěži Pražského jara v roce 1979, v Lipské bachovské soutěži v roce 1980 a mnoha dalších.
Bohatá koncertní činnost zavedla J. Tůmu do většiny zemí Evropy včetně Islandu, do USA, Japonska, Singapuru a Mongolska.
V letech 1990 až 93 uvedl v Praze v jedenadvaceti koncertních programech kompletní varhanní dílo J. S. Bacha. Za uskutečnění tohoto projektu obdržel Výroční cenu Nadace Českého hudebního fondu. Zabývá se i koncertováním na historických nástrojích či jejich kopiích, kromě varhan i na kladívkovém klavíru (dílna Paula McNultyho), cembalu (František Vyhnálek) nebo varhanním positivu (Vladimír Šlajch a Dalibor Michek). Na klavichordu přednesl několikrát souborně Bachův Dobře temperovaný klavír. K 250. výročí úmrtí J. S. Bacha v roce 2000 nastudoval také cembalové Goldbergovy variace (provedeny mj. na Pražském jaru, v Bayreuthu, ve Stralsundu a na Haydnovských slavnostech v Dolní Lukavici).
V minulosti spoluúčinkoval při různých příležitostech doma i v zahraničí s řadou výjimečných sólistů, ať již zpěváků či instrumentalistů, např. s Gabrielou Beňačkovou, Evou Urbanovou, Plácidem Domingem, Josephem Malowanym, Romanem Janálem, Franzem Brüggenem a mnoha dalšími. Na koncertních pódiích měl tu čest pracovat i pod vedením osobností jako byli či jsou Miroslav Venhoda, Milan Munclinger, Peter Schreier, Libor Pešek nebo např. japonský dirigent Otaka Tadaaki, pod jehož taktovkou provedl v Kyotu a Sapporu varhanní koncert Francise Poulenca. Pravidelnými komorními partnery Jaroslava Tůmy jsou např. houslisté Gabriela Demeterová a Bohuslav Matoušek, japonský flétnista Yoshimi Oshima, zpěvačka Irena Troupová a mnozí další.
Tůmova diskografie čítá již přes padesát titulů, převážně sólových. U firmy Supraphon vychází jeho CD řada "Historické varhany Čech", která zachycuje autentický zvuk vzácných varhan různých epoch od renesance až po začátek 20. století. Mezi kompaktní disky oceňované odbornou kritikou patří i Tůmovy projekty "bachovské", např. nahrávky Varhanní mše (Dogmatické chorály), Umění fugy (ve spolupráci s Giedré Lukšaité-Mrázkovou), či Dobře temperovaného klavíru J. S. Bacha na klavichordu (1. díl).
Kromě toho pořídil další četné snímky pro rozhlas a televizi v tuzemsku i v zahraničí. Byl autorem a hlavním protagonistou jedenáctidílného seriálu o historických varhanách vysílaného Českou televizí v rámci cyklu To nejlepší z klasiky. Pro Český rozhlas připravuje pravidelně pořady o varhanní i jiné klasické hudbě.
Tůmův repertoár zahrnuje všechna stylová období. Zejména ve varhanní literatuře se nevyhýbá ani hudbě soudobé, provádí především díla stěžejních českých "varhanních" skladatelů 20. stol. jako jsou např. Petr Eben (mj. cykly Nedělní hudba, Laudes, Okna pro trubku a varhany), Klement Slavický (cyklus Fresky) a jiní. Důraz klade na stylovou interpretaci a využití specifických technických možností a zvukových předností historických nástrojů českého a moravského varhanářského regionu. Proto jsou jeho preferovanými autory např. Josef Seger, Jan Křtitel Kuchař, Josef Klička, či Bedřich Antonín Wiedermann.
Kromě děl nejznámějších romantických varhanních skladatelů (César Franck, Max Reger) se věnuje i zřídka slýchaným autorům. Nastudoval a provádí např. Svatováclavský triptych Vítězslava Nováka (mj. na Pražském jaru v roce 1995), Fantasii a fugu op. 75b Aloise Háby (mj. na festivalu Internationale Orgelwoche Nürnberg 2000), apod. Českou hudbu prezentuje pravidelně na mnoha festivalech a ve významných koncertních cyklech. V posledních sezónách účinkoval mj. v Berlíně, Mnichově, Hamburku, Drážďanech, Bruselu, Amsterodamu, Gentu, Ženevě, Miláně, Florencii, Barceloně, Vídni, Stockholmu, Göteborgu, Budapešti, Varšavě, Vilniusu, Petrohradu, Moskvě, Lublani, Tokiu, Clevelandu, Houstonu, Bostonu, Chicagu, atd.
Zvláštní kapitolu v Tůmových programech tvoří čísla improvizační, kdy na témata zadaná z obecenstva bezprostředně před koncertem vzniká hudba "šitá na míru" konkrétním nástrojům i náladě okamžiku. Zvukové záznamy některých improvizací z koncertů uskutečněných zejména na významných varhanách v zahraničí byly vydány firmou Arta records na CD "Varhanní improvizace".
Jaroslav Tůma je docentem Hudební fakulty AMU v Praze a bývá často zván do porot mezinárodních varhanních či cembalových soutěží, jako jsou např. Mezinárodní soutěž Pražské jaro, Mezinárodní varhanní soutěž Opava 2002, Soutěž Johanna Pachelbela v Norimberku, Internationaal Orgelimprovisatieconcours v holandském Haarlemu či Soutěž Georga Muffata v rakouském Schläglu. Své zkušenosti předává také na interpretačních nebo improvizačních kurzech doma i v zahraničí.
- 1980 První cena v mezinárodní improvizační soutěži v Norimberku
- 1986 První cena v mezinárodní improvizační soutěži v Haarlemu
- 1978 Laureát soutěže Antona Brucknera v Linci
- 1979 Třetí cena ze soutěže Pražského jara
- 1980 Laureát soutěže J. S. Bacha v Lipsku
- Výroční cena nadace Českého hudebního fondu za kompletní provedení varhanního díla Johanna Sebastina Bacha v letech 1990 až 1993
- Organ recital – varhanní recitál ve Zlaté Koruně – Supraphon 1990
- Georg Muffat: Apparatus musico-organisticus – Panton 1991
- Varahanní improvizace – Organ Improvisation – Arta 1995
- Historic organs of Bohemia I. – Doksy 1627 – Supraphon 1995
- Johann Sebastian Bach: Organ Mass – Varhanní mše aneb Dogmatické chorály ze třetího dílu klavírních cvičení – Supraphon 1996
- Historic organs of Bohemia II. – Cheb 1894 – Supraphon 1996
- Johann Sebastian Bach: Invence, Simfonie, Dueta (klavichord) – Arta 1997
- Historic organs of Bohemia III. – Praha, Obecní dům 1912 – Supraphon 1997
- Historic organs of Bohemia IV. – klášter Kladruby 1739 – Supraphon 1998
- Historic organs of Bohemia V. – Rychnov 1843 – Supraphon 1999
- Jan Václav Tomášek : Eklogy pro kladívkový klavír – Arta 1999
- Antonín Rejcha : Dvě sonáty pro flétnu a fortepiano, 4 fugy pro fortepiano – Arta 2006
- Johann Sebastian Bach : varhanní knížka BWV 599–644 – Arta 2007
- Johann Sebastian Bach : Goldbergovské variace BWV 988 – dvě různé nahrávky na dvou různých dobových nástrojích - Arta 2005 – (2 CD)
- Janáček, Hindemith, Tůma : varhany Rieger 1931, Ludgeřovice – Arta 2006
- Antonín Rejcha : 36 fug pro fortepiano – první souborná nahrávka na dobovém nástroji – Arta 2006 – (2 CD)
- Johann Sebastian Bach : Kunst der Fuge – Supraphon 2000
- Historic organs of Bohemia VI. – Kostel sv. Šimona a Judy v Praze 1763 – Supraphon 2001
- Johann Sebastian Bach : Das Wohltemperirte Klavier, BWV 846–869, I. Teil – Supraphon 2002
- Joseph Haydn: Sedm slov vykupitelových na kříži, klavírní verze, 1787 – PRAGA Digitals 2004
- Život s cembalem – nahráno na kopie historických nástrojů z dílny Františka Vyhnálka – Arta 2007
- J. S. Bach: Dobře temperovaný klavír BWV 846–893 – nahráno na 2 klavichordy od Martina Kathera – Arta 2008
- Finsterwalde und Sonnewalde – Improvizace, Bach, Drischner, Jirák Sluka, Wiedermann – Harp / Labium 2008
- Svatojakubské chórové varhany – na dvojpozitiv z dílny Vladimíra Šlajcha hrají Karel Paukert a Jaroslav Tůma – Arta 2008
- Příběh plaských varhan – Georg Muffat, Johann Pachelbel, Johann Jacob Froberger, John Bull, William Byrd, Jan Pieterszoon Sweelinck, Samuel Scheidt, Anthoni van Noordt, Matthias Weckmann, Johannes Brahms, Jaroslav Tůma – Arta 2009
CD „Varhany v litoměřické katedrále“