Tento výtvarník a režisér animovaných filmů s charakteristickým rukopisem prošel důkladnou profesionální školou. Začínal u Jiřího Trnky v ateliéru Bratři v triku, kde si vyzkoušel řadu profesí. Již v prvních dílkách - agitkách (JEDINÁ RADOST) a reklamách - se objevují pro něj typické umělecké výrazové prostředky: nadsázka, humor, metafora. Pro charakteristiku jeho filmů anebo definici žánru se zač
Tento výtvarník a režisér animovaných filmů s charakteristickým rukopisem prošel důkladnou profesionální školou. Začínal u Jiřího Trnky v ateliéru Bratři v triku, kde si vyzkoušel řadu profesí. Již v prvních dílkách - agitkách (JEDINÁ RADOST) a reklamách - se objevují pro něj typické umělecké výrazové prostředky: nadsázka, humor, metafora. Pro charakteristiku jeho filmů anebo definici žánru se začal používat pojem moralita, sám autor své první morality nazývá psychologickými groteskami. Z nejznámějších jmenujme alespoň: LÁHEV A SVĚT, DEŠTNÍK, ROMANETO, KONEC KRYCHLE.V 70.letech rozšířil Smetana témata svých filmů o aktuální společenské a politické náměty, jedná se například o angažované snímky PŮLNOČNÍ DEZERTÉŘI, A RUDÝ PRAPOR ZAVLAJE a další. Smetanovy filmy na motivy rozprávek J.Š.Kubína (DRÁTOVAT, FLIKOVAT nebo VŠEHOCHLUP) předznamenávají pozdější příklon k tvorbě pro děti, která je nejznámější a divácky nejoblíbenější, ať už jsou to třeba Pohádky z mechu a kapradí, cyklus Večerníčků o Rákosníčkovi anebo Malá čarodějnice.(zdroj: CSFD.cz, autor: Candida "Candida" .)