Německému mistru klaustrofobického dusna stačily pouhé dva filmy uvedené v kinech k tomu, aby se silně zapsal do povědomí diváků.Narodil se v roce 1957 v německém přístavním městě Hamburgu. Místo toho, aby se pilně věnoval studiu, tak raději zvolil lukrativnější místo lodního kuchaře. Do školy se pak ale přesto vrátil, aby ji dokončil. Jeho studijní cesta však neskončila u středního vzdělání. Na A
Německému mistru klaustrofobického dusna stačily pouhé dva filmy uvedené v kinech k tomu, aby se silně zapsal do povědomí diváků.Narodil se v roce 1957 v německém přístavním městě Hamburgu. Místo toho, aby se pilně věnoval studiu, tak raději zvolil lukrativnější místo lodního kuchaře. Do školy se pak ale přesto vrátil, aby ji dokončil. Jeho studijní cesta však neskončila u středního vzdělání. Na Akademii umění v Hamburgu, kde začal studovat malířství a grafiku, zároveň začal experimentovat s fotoaparátem a filmovou kamerou. Jeho krátké filmečky padly do oka producentům německých televizí. Začal pracovat pro ně a natočil mnoho filmů a seriálů, z nichž nejznámějším se stal KOMISAŘ REX, který se vysílal i v českých a slovenských televizích.Svou premiéru na stříbrném plátně si odbyl díky filmu EXPERIMENT, kde prokázal svůj pracovní um se stísněnou atmosférou umělého vězení, zbudovaném ve sklepních prostorách vysokoškolské univerzity. Zde totiž provádí jeden z jejích profesů experimentální výzkum agresivního chování na skupině dobrovolníků, kteří byli losem rozděleni na vězně a bachaře. V hlavní roli se objevil jeden ze současných nejznámějších německých herců Moritz Bleibtreu. Film posbíral řadu festivalových ocenění po celém světě.Ale do povědomí celosvětové divácké společnosti se Hirschbiegel dostal až teď, díky filmu PÁD TŘETÍ ŘÍŠE (DER UNTERGANG). Poslední dny nejen vůdce Adolfa Hitlera, ale i celého generálního štábu, skrývajícího se v podzemním berlínském bunkru, nad jehož betonovými stropy se už procházejí první vojáci armády sovětského generála Žukova, skloubil do filmu, který rozhýbal stojaté divácké i novinářské vody po celém světě. Vzrušené diskuse se točily okolo jediného tématu a tím bylo, že Hirschbiegel vykreslil Hitlera jako obyčejného člověka. V domovském Německu film strhal žebříčky box-officů a zbytek světa se rozdělil na dva názorové rozdílné tábory. Ať už byl ale jeho záměr jakýkoliv, tak působivě stísněná atmosféra uzavřeného bunkru nebyla rozhýbána ani díky východu ven, kde dopadal jeden šrapnel za druhým, mu upřít nešla. Oscar za nejlepší cizojazyčný film Pádu Třetí říše unikl.Svůj neobyčejný talent nemůže prosazovat naplno hlavně díky tomu, že Německo nepatří k Mekkám filmového průmyslu, takže prostředky jsou dosti omezené. Jeho práce pro televizi se však cení a i kdyby už nic nenatočil, tak po Der Untergang bude známý vždycky.(zdroj: CSFD.cz, autor: Jiří "Isherwood" Valášek)