Francouzský herec Maurice Chevit se před kamerou začal objevovat již po druhé světové válce, jako představitel výrazných vedlejších rolí se ale prosadil až v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století. Byl rodákem z Paříže a s divadlem a filmem začínal krátce po roce 1945, na jevišti debutoval pod režijním vedením Georgese Vitalyho na menších pařížských scénách, první vstup před kamerou absolvov
Francouzský herec Maurice Chevit se před kamerou začal objevovat již po druhé světové válce, jako představitel výrazných vedlejších rolí se ale prosadil až v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století. Byl rodákem z Paříže a s divadlem a filmem začínal krátce po roce 1945, na jevišti debutoval pod režijním vedením Georgese Vitalyho na menších pařížských scénách, první vstup před kamerou absolvoval v podružné roli partyzána ve filmu OTEC KLIĎAS (Le p?re Tranquille, 1946). Ve filmu v následujících letech hrál spíše jen výjimečně, první větší příležitost dostal jako sluha Eduard v dramatu CLARA DE MONTARGIS (1951) režiséra Henriho Decoina.Diváci v kinech jej později mohli vidět v menší roli Léona ve dvojici úspěšných komedií PĚŠKY, NA KONI A VOZEM (? pied, ? cheval et en voiture, 1957) a PĚŠKY, NA KONI A NA RAKETĚ (? pied, ? cheval et en sputnik, 1958), koncem padesátých let začal točit také v televizi a v dobových kostýmech se objevil v sedmi epizodách oblíbeného historického seriálu KAMERA ZKOUMÁ ČAS (La caméra explore le temps, 1961-1964) nebo v kriminálním seriálu POSLEDNÍCH PĚT MINUT (Les cinq derni?res minutes, 1961-1982). Dvakrát se uvedl v úloze policejního inspektora v mezinárodně úspěšných titulech MEČ A VÁHY (Le glaive et le balance, 1963) a ZLOČIN V EXPRESU (Compartiment tueurs, 1965).Kromě filmu a televize pokračoval v jevištní praxi, v 60. a 70. letech často vystupoval v pařížském divadle Théâtre de la Ville, hrál v moderním i klasickém repertoáru, několikrát se objevil i na legendárním festivalu v Avignonu (Trojská válka nebude, 1971; Zimní pohádka, 1980), prosadil se i jako autor divadelních her. Uplatnění našel i v dabingu, jeho hlas zazníval převážně ze zahraniční animované produkce. Z jeho dalších vstupů před filmovou kameru stojí za zmínku mimořádně úspěšná komedie režiséra Patrice Leconta DOVOLENÁ PO FRANCOUZSKU 2 (Les bronzés font du ski, 1979), v níž vytvořil partnerskou dvojici s Dominique Lavanant. Ve stejném roce hrál také generála Bauvergna ve filmu ZÁVAN SIROCCA (Le coup de sirocco, 1979) Alexandra Arcadyho.Během sedmdesátých let začala u Maurice Chevita převažovat práce pro televizi, často ale také točil krátké filmy. Ve formátu celovečerních si další připomenutí zaslouží opětovná spolupráce s režisérem Patricem Leconte, v jehož filmu MANŽEL KADEŘNICE (Le mari de la coiffeuse, 1990), hrál velkou roli starého pana Agopiana. Poté před kamerou dostal ještě několik zajímavých příležitostí (XXL, 1997), opět točil také s Patricem Lecontem, v jehož filmu NEVINNÉ KRUTOSTI (Ridicule, 1996) se mihnul jako notář.Až v závěru své umělecké kariéry dosáhl Maurice Chevit významných úspěchů v divadle, v roce 2002 získal prestižní Moli?rovu cenu za vedlejší roli ve hře Conversation avec mon pere (v divadle Théâtre de la Porte Saint-Martin), o tři roky později obdržel tutéž trofej za svou kreaci ve hře Brooklyn Boy (v pařížském divadle Comédie des Champs Elysées). Filmová kamera jej zachytila naposledy v bezejmenné epizodce starého muže v dramatu VIZE (Le pressentiment, 2006), spolupráci s televizí ukončil o rok později.Maurice Chevit zemřel 2. července 2012 ve věku 88 let na pařížském předměstí Saint-Maurice. Jeho syn Frederick Chevit pracoval řadu let jako šéfredaktor redakce sportu ve společnosti France Télévisions.(zdroj: CSFD.cz, autor: Pavel "argenson" Vlach)