Přestože Maurice Dorléac patřil k významným francouzským hercům, do historie světové kinematografie vstoupil především jako otec – mezi jmény jeho čtyř dětí se vyjímají dvě hvězdy francouzského filmu, Françoise Dorléac (1941-1967) a Catherine Deneuve (*1943). Maurice se narodil v Paříži a celé jeho jméno znělo Georges Maurice Edmond Dorléac. S herectvím začínal ve dvacátých letech na populárních p
Přestože Maurice Dorléac patřil k významným francouzským hercům, do historie světové kinematografie vstoupil především jako otec – mezi jmény jeho čtyř dětí se vyjímají dvě hvězdy francouzského filmu, Françoise Dorléac (1941-1967) a Catherine Deneuve (*1943). Maurice se narodil v Paříži a celé jeho jméno znělo Georges Maurice Edmond Dorléac. S herectvím začínal ve dvacátých letech na populárních pařížských jevištích zaměřujících se na tvorbu pro nenáročné diváky, jeho první výstupy jsou spojeny s divadly Théâtre du Vaudeville nebo Théâtre des Nouveautés.K filmu se Maurice Dorléac dostal až těsně před válkou, do dvou komedií jej přizval režisér Fernand Rivers, objevil se také ve slavných HISTORKÁCH ELYSEJSKÝCH POLÍ (Remontons les Champs-Elysées, 1938). Jeho elegantní vizáž jej později předurčila především pro menší role šlechticů, důstojníků nebo vysoce postavených úředníků. V době okupace se takto prezentoval například v historických filmech MADAME SANS-GENE (1941) nebo VÉVODKYNĚ DE LANGEAIS (La duchesse de Langeais, 1942). Tehdy se dostal i k náročnějšímu repertoáru v divadle a hrál například v Ibsenově hře Heda Gablerová v Théâtre de Montparnasse.V roce 1940 se Maurice Dorléac oženil s herečkou Renée Simonot (*1911, vlastním jménem Renée Deneuve), která byla předtím manželkou jiného významného herce, Aimé Clarionda. Z manželství Dorléaca s René pocházely čtyři dcery. Všechny se již v dětském věku objevily před kamerou, zvláště Françoise a Catherine dospěly ke hvězdné slávě. Do doby německé okupace spadá také neslavná kapitola Dorléacovy kolaborace s Němci. Účinkoval v proněmeckých pořadech v rozhlase, podílel se také na vzniku propagandistických filmů. Zjednodušující pohled na tuto etapu jeho kariéry se dodnes objevuje v životopisech jeho dcer a zvláště Catherine Deneuve pověst svého otce nekompromisně obhajuje.Po válce byl Maurice Dorléac krátce vězněn za kolaboraci, dostal i zákaz umělecké činnosti, ale jako většina jiných podobně postižených herců a režisérů se brzy k divadlu i filmu vrátil. Po válce vystupoval především v divadle Théâtre Antoine (Misantrop, Kočka na rozpálené plechové střeše), znovu se objevoval i ve filmu. Z jeho filmografie připomeňme postavu předsedy soudu v dodnes vysoce ceněném justičním dramatu JSME VŠICHNI VRAHOVÉ (Nous sommes tous des assassins, 1952), k menším úkolům ve filmech byl zván i v 60. a 70. letech. Krátce před smrtí uzavřel svou práci pro film opět úlohou soudce ve snímku SOUDCE ZVANÝ ŠERIF (Le juge Fayard dit Le Shérif, 1977). Kromě divadla a filmu se věnoval také dabingu.Maurice Dorléac zemřel v Paříži 4. prosince 1979 ve věku 78 let. Kromě bohaté práce pro divadlo po něm zůstalo přes třicet menších filmových rolí.(zdroj: CSFD.cz, autor: Pavel "argenson" Vlach)