Marie Rosůlková se narodila 17. prosince 1901 v Plzni do rodiny ševce živnostníka. Milovala herectví, ale nemohla odejít na pražskou Státní konzervatoř, protože už v Praze studoval bratr, pozdější architekt a katolický kněz Jan Rosůlek (1900 – 1990). Vystudovala proto plzeňskou dvouletou obchodní akademii a pracovala ve filiálce pražské pozemkové banky v Plzni. Už během studií a zaměstnání Marie R
Marie Rosůlková se narodila 17. prosince 1901 v Plzni do rodiny ševce živnostníka. Milovala herectví, ale nemohla odejít na pražskou Státní konzervatoř, protože už v Praze studoval bratr, pozdější architekt a katolický kněz Jan Rosůlek (1900 – 1990). Vystudovala proto plzeňskou dvouletou obchodní akademii a pracovala ve filiálce pražské pozemkové banky v Plzni. Už během studií a zaměstnání Marie Rosůlková pracovala nadšeně u ochotníků a brala soukromé hodiny herectví u Marie Laudové – Hořicové. Nakonec se rozhodla divadlu věnovat profesionálně a ve svých dvaceti letech se stala herečkou.Prošla plzeňským Městským divadlem (1921 – 1924), Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích (1924 – 1925), pražským Divadlem Vlasty Buriana (1925 – 1926), opět Městským divadlem v Plzni (1926 až 1931), brněnským Zemským divadlem (1931 – 1933), opět Divadlem Vlasty Buriana (1933 – 1934), Vinohradským divadlem v Praze (1934 – 1949) a Městskými divadly pražskými (1950 – 1982), z jehož svazku odešla do penze až po své osmdesátce. S úspěchem hostovala i v Činoherním klubu.Na začátku své kariéry se v divadelních programech psala jako Mary Rosůlková. Postupně se z mladých milovnic vyvinula k velkým charakterním postavám v konverzačních hrách. Zpočátku prošla i baletem a operetou. Brzo se přehrála do postav starých, ale laskavých a hřejivě moudrých žen, nebo i do hádavých ješitných paniček a žen. Popularitu si vydobyla i svým parodickým smyslem pro humor. Nejvíce využívala svůj vysoký měkký hlas. Hrála např. „Harold a Maude“ (Maud), „Ženský zákon“ (Dora), „Lulu“ (královna Kristina), „Chroust“ (Tonička), „Noc na Karlštejně“ (Alena), „Tři dámy s pistolí“ (Heliodora), „Tartuffe“ atd.Film se této herečce dlouho vyhýbal, i úlohy ve filmech PUDR A BENZIN (1931) a BEZDĚTNÁ (1935). Poprvé si zahrála Lídu Tomanovou v Binovcově PORUČÍKU ALEXANDRU RJEPKINOVI (1937). Až do konce 60. let si zahrála sestřenici Koníčkovou (PŘÍTELKYNĚ PANA MINISTRA), manželku (PANTÁTA BEZOUŠEK, PRŮLOM, KARIÉRA, MĚSÍC NAD ŘEKOU), majitelku tiskárny Šeborovou (GABRIELA), hosta (ŘEKA ČARUJE), sekretářku (ZAOSTŘIT, PROSÍM!), prostitutku Růženu Vašákovou (O VĚCECH NADPŘIROZENÝCH), harfenistku Helenu (FANTOM MORRISVILLU) nebo ženu (SPALOVAČ MRTVOL).Pravá herecká dráha Marie Rosůlková začala až za normalizace ve snímcích „ČTYŘI VRAŽDY STAČÍ, DRAHOUŠKU“ (vlezlá bytná Harringtonová), PETROLEJOVÉ LAMPY (maloměstská matka), 6 MEDVĚDŮ S CIBULKOU (bytná), HOLKY Z PORCELÁNU (důchodkyně Janinka), V KAŽDÉM POKOJI ŽENA (stará „Generálka“), LÉTO S KOVBOJEM (prababička), ZÍTRA VSTANU A OPAŘÍM SE ČAJEM (Američanka Whiteová), SÓLO PRO STAROU DÁMU (Irena), JAK NAPÁLIT ADVOKÁTA (matka Hořice), KONEČNÁ STANICE (bývalá herečka Sofi), ŠAŠEK A KRÁLOVNA (dvořan), dva díly „VEVERKY“ (babi Pralinka) aj.Nesmíme zapomenout na její práci pro rozhlas („Kovbojská pohádka“, „Paní ministrová“, „Básník mého srdce“, „A léta běží…“, „Královna Koloběžka“, „Josefina“, „Narozeniny“, „Obraz Doriana Graye“, „Balada o čekání v podzimní trávě“), gramofonové desky („Se Štěpánkou za pohádkou“ nebo „Pohádky Boženy Němcové“), dabing (například ZLATÉ VĚŽE) a televizní inscenace (MŮJ GENERÁL, DOKTOR A BĚSI, ZLOČIN LORDA SAVILA, LÁSKA JAKO TRÁM, AMATÉR, JAK CHODÍ BABIČKY SPÁT, KŘESADLO, PRINC A CHUĎAS, ZLATOVLÁSKA, NEZBEDNÁ POHÁDKA, NEBOŽTÍCI NA BÁLE, SARDINKY ANEB ŽIVOT JEDNÉ RODINKY, LALŮČEK, DÁMSKÁ JÍZDA, UTOPÍM SI HO SÁM či PŘÍSAHÁM A SLIBUJI).Uznání a popularitu získala i rolemi v seriálech (SŇATKY Z ROZUMU, TAKOVÁ NORMÁLNÍ RODINKA, BYL JEDNOU JEDEN DŮM, NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA, DNES V JEDNOM DOMĚ, ZKOUŠKY Z DOSPĚLOSTI, MALÝ PITAVAL Z VELKÉHO MĚSTA, LÉTAJÍCÍ ČESTMÍR, BAMBINOT, SYNOVÉ A DCERY JAKUBA SKLÁŘE, KŘEČEK V NOČNÍ KOŠILI). Získala titul Zasloužilé umělkyně (1966). Roku 1931 hostovala třikrát v pražském Národním divadle. Jejím bývalým manželem byl herec, spisovatel a divadelní režisér Jarmil Škrdlant (1896 – 1965). Sepsala své vzpomínky „Držte si klobouky!“ (1991). Marie Rosůlková zemřela 15. května 1993 v Praze ve věku nedožitých vysokých devadesáti dvou let.(zdroj: CSFD.cz, autor: Jarda "krib" Lopour)