Kacuhiro Ótomo

Datum narození: 14.4.1954 / Místo narození: Tome, prefektura Mijagi, Japonsko

Katsuhiro Ôtomo pochází z japonského města Tome, které se nachází v prefektuře Miyagi. Už jako malé dítě fanaticky miloval svět filmu a nelitoval ani tři hodiny jízdy vlakem, aby se dostal do nejbližšího kina v Sendai. Katsuhiro dospíval během bouřlivých šedesátých let, které se nesly ve jménu studentských a dělnických demonstrací. Tyto nepokoje a celková neklidná atmosféra doby posloužily později

Katsuhiro Ôtomo pochází z japonského města Tome, které se nachází v prefektuře Miyagi. Už jako malé dítě fanaticky miloval svět filmu a nelitoval ani tři hodiny jízdy vlakem, aby se dostal do nejbližšího kina v Sendai. Katsuhiro dospíval během bouřlivých šedesátých let, které se nesly ve jménu studentských a dělnických demonstrací. Tyto nepokoje a celková neklidná atmosféra doby posloužily později Ôtomovi jako inspirace pro jeho nejslavnější dílo AKIRA (1988). Velkým impulsem, který dovedl Katsuhira k animaci, byly seriály jako GIGANTOR (1964) nebo TETSUWAN ATOM (1963). Jeho rebelantskou povahu ale nejvíce uspokojily americké filmy REBEL BEZ PŘÍČINY (1955) MALÉ ŽIVOTNÍ ETUDY (1970) a BEZSTAROSTNÁ JÍZDA (1969).Po ukončení střední školy v Sanumě se vydal do Tokia, aby zkusil štěstí u rychle se rozrůstajícího manga průmyslu. Začínal s krátkými manga příběhy pro časopis „Action“, který začal vycházet v říjnu 1973. Zde pracoval několik dalších let, během kterých si vyzkoušel mnoho žánrů a témat. Líbánky s manželkou Yoko prožil v New Yorku, jehož architekturou byl hluboce zasažen. Roku 1979 začal pracovat na rozsáhlé manze „Fireball“, ve které se poprvé vyskytla témata objevující se i v dalších jeho dílech - superpočítače, psychické síly a budoucí Japonsko jako post-nukleární totalitní stát. Tento seriál nebyl bohužel nikdy dokončen.Mezi lety 1980 a 1982 byl Ôtomo zaneprázdněn prací na vizuálně úchvatné manze „Domu“. O jejím úspěchu svědčí půl milionu prodaných výtisků i prestižní cena kritiků „Grand Prix Award“ pro nejlepší scifi příběh, kterou do té doby žádná manga nezískala. V roce 1981 dokončil svůj první dlouhometrážní (ale amatérský) film JIY? O WARERA NI (1982). O rok později pracoval poprvé na anime – vytvořil několik postav pro epický snímek HARMAGEDON (1983).V této době začíná Ôtomo pracovat již na gigantickém projektu „Akira“. Manga vycházela dvakrát měsíčně po dobu osmi let v časopise „Young Magazine“. Učinila ze svého tvůrce uznávanou osobnost a změnila navždy pohled západního světa na mangu. Katsuhiro Ôtomo debutuje na poli profesionální režie natočením jedné části povídkového anime NEO-TOKYO (1987). Režíruje i úvodní a závěrečnou povídku filmu ROBOT CARNIVAL (1987).Film AKIRA (1988), v té době nejdražší anime vůbec, uchvátil nejen Japonsko, kde se stal nejnavštěvovanějším filmem roku (vydělal přes miliardu yenů), ale i zbytek světa. AKIRA byl v USA promítán jen v malých klubových kinech, ale poté, co vyšel na videu, následoval ohromný zájem vedoucí k prvnímu velkému boomu anime v západním světě na počátku devadesátých let. Diváky nenadchla jen tematická komplexnost, ale také děsivě realistická podoba Neo-Tokia.Režijní úspěch přiměl Ôtoma opustit definitivně svět mangy a plně se vrhnout na film. Roku 1991 poprvé vstoupil na pole hraného filmu, když natočil komediální horor WORLD APARTMENT HORROR. Napsal také scénář k anime RÔJIN Z (1991) režiséra Hiroyukiho Kitakuba. Podle tří Ôtomových krátkých manga příběhů vznikl snímek MEMORIES (1995). Poslední povídku „Cannon Fodder“ natočil sám Ôtomo.Od režie si krátce odpočinul při produkci dvou animovaných snímků – psychologického thrilleru PERFECT BLUE (1997) a dobrodružného scifi SPRIGGAN (1998). Vytvořil také scénář pro adaptaci legendární mangy METROPOLIS (2001). Roku 1995 se podruhé v životě pustil do režírování celovečerního filmu. A nebyl by to maximalistický Katsuhiro Ôtomo, aby si nevytkl cíl téměř nemožný – opět natočit nejdražší anime japonské kinematografie. Pustil se do scifi z viktoriánské éry STEAMBOY (2004).Práce trvaly dlouhých osm let. V roce 1998 byl totiž projekt kvůli finančním problémům uložen prozatím k ledu. Ôtomo ale nakonec dosáhl svého vytouženého cíle a v létě roku 2004 uvedl anime s celkovým rozpočtem 2,4 miliardy yenů (tj. asi 20 milionů dolarů). Podle vlastních slov Ôtomo nyní přemýšlí nad několika dalšími filmy (jak animovanými, tak i hranými), ale stále nechce prozradit podrobnosti. Mluví se například o tom, že natočí hranou verzi anime seriálu MUSHISHI (2005).(zdroj: CSFD.cz, autor: Lucie "Fabienne" Roušová)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz