John Eliot Sturges, muž, který vládl vysokorozpočtovým akčním snímkům 50. a 60. let. Na svém kontě ma takové tituly jako SEDM STATEČNÝCH (1960) nebo VELKÝ ÚTĚK (1963), westerny s Kirkem Douglasem - PŘESTŘELKA U OHRADY O.K. (1957) a POSLEDNÍ VLAK Z GUNHILLU (1959), válečnou “bondovku” ICE STATION ZEBRA (1968) s Ernestem Borgninem nebo sci-fi s Gregory Peckem a Gene Hackmanem ZAJATÍ VESMÍREM (1969).
John Eliot Sturges, muž, který vládl vysokorozpočtovým akčním snímkům 50. a 60. let. Na svém kontě ma takové tituly jako SEDM STATEČNÝCH (1960) nebo VELKÝ ÚTĚK (1963), westerny s Kirkem Douglasem - PŘESTŘELKA U OHRADY O.K. (1957) a POSLEDNÍ VLAK Z GUNHILLU (1959), válečnou “bondovku” ICE STATION ZEBRA (1968) s Ernestem Borgninem nebo sci-fi s Gregory Peckem a Gene Hackmanem ZAJATÍ VESMÍREM (1969). Narodil se v Oak Park (Illinois), navštěvoval Marin Junior College nedaleko San Rafaela v Kalifornii. S filmem začínal v RKO-Radio Pictures v roce 1932, jako projektant a střihač. Během 2. světové války byl zařazen ke vzdušným silám, kde režíroval více než 40 dokumentárních a výukových filmů pro americkou armádu. Jeho skutečná režijní kariéra se otevírá v roce 1946 béčkovými dramaty SHADOWED a THE MAN WHO DARED.Byl to vynalézavý, novátorský režisér, který uměl dokonale použít širokého formátu – osamělá postava Spencera Tracyho zasazená do rozlehlého pouštního panoramatu v tehdy napjatě očekávaném thrilleru ČERNÝ DEN V BLACK ROCK, za který také nakonec získal nominaci pro “Nejlepší režii” v roce 1955. V článku z Timesů z roku 1975 spisovatel Wallace Markfield napsal, že pan Sturges měl rád ”představování prostých, upřímných a tvrdých mužů čelících různým překážkám a obtížným úkolům”. Dal vyniknout Steve McQueenovi, Charlesu Bronsonovi a Jamesi Coburnovi v Sedmi statečných a Velkém útěku (Bronson si pak v roce 1973 zahrál ještě v jeho, pro Sturgese možná netypicky pomalém, westernu VALDÉZOVI KONĚ ). Lee Marvin a Ernest Borgnine si za své úlohy v Černém dni v Black Rock vysloužili široké uznání.Sturges je podepsaný také pod snímky jako STAŘEC A MOŘE (1958) se Spencerem Tracym nebo, spolu s režisérem Wylerem, pod krátkometrážním válečným dokumentem o leteckých bojích nad Itálií THUNDERBOLT (1947), známém také pod názvem Kulový blesk. Sturges měl natáčení válečných filmů rád, jednou řekl, že byly hlavně o tom “proč jsme zvítězili”. Jeden z posledních, který režíroval, byl OREL PŘISTÁL (1977), s Michaelem Cainem a Donaldem Sutherlandem. Vincent Canby tehdy v Timesech napsal, že to byl “kvalitní dobrodružný film ze staré školy, napěchovaný divokými scénami a pevnými charaktery tak, že můžete v klidu odpočívat a bavit se bez obav z toho, zda se to tak všechno skutečně přihodilo nebo zda se to vůbec mohlo stát”. Film, odehrávající se v roce 1943, je o snaze německého komanda zajmout Winstona Churchilla a převést ho do Berlína.Slavný japonský režisér Akira Kurosawa se mu jednou při společném setkání svěřil, že SEDM STATEČNÝCH (1960) miluje. Sturges pak toto vždy uváděl jako životní moment, kdy na sebe byl nejvíce pyšný. (“Sedm statečných” svým námětem vychází z původního a možná nejslavnějšího Kurosawova filmu “Sedm samurajů”).John Sturges zemřel na komplikace plicního emfyzému ve věku 82 let. Zůstala po něm žena Katherine, dcera Deborah Wyle, syn Michael a dva vnuci.(zdroj: CSFD.cz, autor: Marek "džanik" Janík)