Guido Malatesta


Italský režisér Guido Malatesta proslul jako jeden z tvůrců žánru sandálu a meče, do povědomí diváků pronikl ale i dalšími dobrodružnými filmy, případně válečným nebo špionážním žánrem. Malatesta pocházel z města Gallarate v severní Itálii a od mládí působil jako novinář, po přesídlení do Říma začal spolupracovat také s filmem. Jako spoluautor scénáře je poprvé uveden u filmu ČERNÝ OHEŇ (Fuoco ner

Italský režisér Guido Malatesta proslul jako jeden z tvůrců žánru sandálu a meče, do povědomí diváků pronikl ale i dalšími dobrodružnými filmy, případně válečným nebo špionážním žánrem. Malatesta pocházel z města Gallarate v severní Itálii a od mládí působil jako novinář, po přesídlení do Říma začal spolupracovat také s filmem. Jako spoluautor scénáře je poprvé uveden u filmu ČERNÝ OHEŇ (Fuoco nero, 1951), poté například se známou herečkou Titinou de Filippo napsal scénář k filmu ULIČNÍK (Guaglione, 1956) s mladým Terencem Hillem v hlavní roli. Mezitím se Malatesta začal uplatňovat i na pozici asistenta režie.Jeho režijním debutem byl dramatický příběh MILIARDÁŘI (I miliardari, 1956), dalším filmem EL ALAMEIN (1958) se snažil vzdát hold italským vojákům bojujícím za druhé světové války v severní Africe, opět se ale potvrdilo, že válečným filmům se v Itálii příliš nedařilo. Počátkem šedesátých let našel Guido Malatesta svou parketu v žánru sandálu a meče, prvním z těchto filmů byla CESTA GIGANTŮ (La strada dei giganti, 1960), poté natočil tři filmy s nepřemožitelným hrdinou Macistem, z jiných filmů připomeňme VZPOURU BARBARŮ (La rivolta dei barbari, 1964). O postupném úpadku žánru sandálu a meče svědčí scénáristické kuriozity kombinující antickou mytologii s historií jiných světadílů, což sám Malatesta předvedl například filmem MACISTE, MSTITEL MAYŮ (Maciste il vendicatore dei Mayas, 1965). Mimoto psal Malatesta scénáře k sandálovým filmům i pro jiné režiséry, například Umberta Lenziho.Stejně jako jiní režiséri, tak i Malatesta po úbytku zájmu o žánr sandálu a meče přešel ke špionážním filmům (APOKALYPTICKÁ MISE - Missione apocalisse, 1966; JAK UKRÁST TUNY DIAMANTŮ V RUSKU - Come rubare un quintale di diamanti in Russia, 1967). Pod tyto filmy se Malatesta podepsal s anglickým pseudonymem James Reed. Dobrodružného žánru se ale úplně nezříkal, z několikeré spolupráce s Edwige Fenech připomeňme její titulní roli ve filmu SAMOA, KRÁLOVNA DŽUNGLE (Samoa, regina della giungla, 1968).Guido Malatesta ve své tvorbě vycházel vstříc nenáročnému publiku, vždy ale projevoval dostatečnou míru dobrého vkusu, často se však potýkal s nedostatkem finančních prostředků, což se projevovalo zvláště na výpravě, někdy i na hereckém obsazení. Jeho posledním filmem bylo drama z prostředí automobilových závodů FORMULE 1 - V PEKLE VELKÉ CENY (Formula 1 - Nell'inferno del Grand Prix, 1970) s českou hvězdou Olgou Schoberovou v hlavní roli. Guido Malatesta zemřel 14. června 1970 ve věku 51 let.(zdroj: CSFD.cz, autor: Pavel "argenson" Vlach)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz