Fernand Ledoux

Datum narození: 24.1.1897 / Místo narození: Tirlemont, Belgie

Fernand Ledoux patřil k významným osobnostem francouzského divadla první poloviny 20. století, výrazným způsobem se ale prosadil i ve filmu. I když se jen zřídka dostal k velkým rolím, jeho filmografie dává tušit, že si pečlivě vybíral, v čem bude hrát a spolupracoval s režiséry zvučných jmen. Fernand Ledoux pocházel z Belgie a narodil se do rodiny velkoobchodníka s vínem. V Belgii také původně st

Fernand Ledoux patřil k významným osobnostem francouzského divadla první poloviny 20. století, výrazným způsobem se ale prosadil i ve filmu. I když se jen zřídka dostal k velkým rolím, jeho filmografie dává tušit, že si pečlivě vybíral, v čem bude hrát a spolupracoval s režiséry zvučných jmen. Fernand Ledoux pocházel z Belgie a narodil se do rodiny velkoobchodníka s vínem. V Belgii také původně studoval, ale po první světové válce se vydal do Paříže a v roce 1919 začal na Národní konzervatoři dramatických umění studovat herectví a školu dokončil s druhou cenu v žánru komedie.Od roku 1920 hrál menší role na nejslavnější francouzské divadelní scéně Comédie Française, souběžně získal i první zkušenosti s filmovou kamerou. Poprvé točil již v roce 1919 s Jacquesem Feyderem, taktéž původem z Belgie, později hrál v jeho prvním významném filmu ATLANTIS (L'Atlantide, 1921), dvakrát spolupracoval také s dalším slavným režisérem Marcelem L'Herbierem, jeho touze po komplexním hereckém projevu ale vyhovovalo více divadlo, takže od další účasti v němé éře filmu upustil.S filmem začal znovu spolupracovat ve třicátých letech, připomeňme například vedlejší roli prince Filipa Koburského v Litvakově historickém dramatu MAYERLING (1936), ke zviditelnění v celoevropském měřítku mu pomohla i poměrně velká role v mezinárodně obsazeném filmu POPLACH VE STŘEDOZEMNÍM MOŘI (Alerte en Méditerranée, 1938). Do zlatého fondu světové kinematografie vstoupil jednou z hlavních rolí přednosty stanice Roubauda, v níž vytvořil manželský pár se Simone Simon v Renoirově filmu ČLOVĚK BESTIE (La b?te humaine, 1938). Mezitím postoupil v Comédie Française k větším úlohám, vedle osvědčených francouzských klasiků účinkoval i v dílech zahraničních autorů (Pirandello, Ibsen), příležitostně se uplatňoval i jako divadelní režisér (Byznys je byznys, 1937; Létající doktor, 1938).Za druhé světové války hrál v řadě filmů, které byly tehdy uvedeny i v českých kinech, z nich vyniká především hlavní role ve venkovské rodinné kronice TVRDOHLAVCI (Goupi mains rouges, 1943) režiséra Jacquese Beckera, velké příležitosti mu ale nabízeli i další významní režiséři jako Marcel Carné (NÁVŠTĚVA Z TEMNOT - Les visiteurs du soir, 1941), Maurice Tourneur (VOLPONE, 1941) nebo Henri Decoin (PRVNÍ DOSTAVENÍČKO - Premier rendez-vous, 1941). Ještě po válce dostal několik velkých hereckých příležitostí, například ve spolupráci s Christianem-Jaque (ČÁRY A KOUZLA - Sortil?ges, 1945).Ačkoli byl především uznávaným charakterním hercem dramatických rolí, překvapivě se prosadil i v komediálním žánru, poprvé se takto osvědčil jako profesor historie Piétrefond ve filmu MONSEIGNEUR (1949). Později jako profesor biologie a tyranský otec rodiny vytvořil manželský pár s Gaby Morlay ve dvou dobově velmi úspěšných komediích OTEC, MATKA, SLUŽKA A JÁ (Papa, maman, la bonne et moi, 1954) a OTEC, MATKA, MOJE ŽENA A JÁ (Papa, maman, ma femme et moi, 1955); jeho synem v obou filmech byl později slavný Robert Lamoureux. Před kamerou byl Ledoux filmovým otcem i dalších slavných zástupců mladší herecké generace, například v milostném příběhu KRISTINA (Christine, 1958) byla jeho dcerou Romy Schneider. Objevoval se i v adaptacích osvědčených literárních předloh (BÍDNÍCI - Les Misérables, 1958).V padesátých letech byl Fernand Ledoux vytíženým filmovým hercem, nadále ale hrál i v divadle, opustil ovšem Comédie Française a hrál například v Théâtre des Célestins (Višňový sad), později své aktivity rozšířil také o televizi. Stal se též významným pedagogem, v letech 1958-1967 vyučoval herectví na pařížské konzervatoři a vychoval řadu později slavných osobností francouzského divadla a filmu. V 60. letech se v několika filmech objevil v rolích vysoce postavených právníků (PROCES - Le proc?s, 1962; MEČ A VÁHY - Le glaive et la balance, 1963; VE ZNAMENÍ BÝKA - Sous le signe de taureau, 1969), hrál také v amerických filmech natáčených v Evropě (NEJDELŠÍ DEN - The Longest Day, 1962; FREUD - TAJNÁ VÁŠEŇ - Freud, 1962).Vzhledem k pokročilému věku později své aktivity omezoval, z jeho dalších rolí otců připomeňme například film PROŽÍT SI SVÉ PEKLO (? chacun son enfer, 1977), svou participaci ve francouzském filmu zakončil menšími úlohami ve snímcích TISÍC MILIARD DOLARŮ (Mille milliards de dollars, 1982) a opět v adaptaci Hugova slavného románu BÍDNÍCI (Les Misérables, 1982) v režii Roberta Hosseina. V Bídnících ostatně hrál naposledy i v divadle, ovšem již několik let předtím (v roce 1976 a opět v Théâtre des Célestins).Fernand Ledoux si již krátce po příchodu do Francie oblíbil Normandii, kde se později usadil a věnoval se tu mimo jiné malování. Byl ženatý s Fernande Thabuy (1908-1997), s níž měl čtyři děti. Fernand Ledoux zemřel ve vesnici Villerville v Normandii 21. září 1993 ve věku 96 let.(zdroj: CSFD.cz, autor: Pavel "argenson" Vlach)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz