F. Šestka


F. Šestka nebylo jméno filmaře ale jednalo se o filmovou šestku. Tedy o skupinu filmařů pracující pro zlínské studio FAB. Mezi tyto mladé filmaře patřil například pozdější filmový a oscarový režisér Elmar Klos či avantgardní, také oscarový, kameraman Alexandr Hackenschmied, jenž se výrazně uplatnil v USA pod jménem Alexander Hammid.Filmaři tvořili reklamy jen pro gigantický průmyslový koncern Baťa

F. Šestka nebylo jméno filmaře ale jednalo se o filmovou šestku. Tedy o skupinu filmařů pracující pro zlínské studio FAB. Mezi tyto mladé filmaře patřil například pozdější filmový a oscarový režisér Elmar Klos či avantgardní, také oscarový, kameraman Alexandr Hackenschmied, jenž se výrazně uplatnil v USA pod jménem Alexander Hammid.Filmaři tvořili reklamy jen pro gigantický průmyslový koncern Baťa. F. Šestka podle vlastních námětů, scénářů natáčela a režírovala rozličné reklamy pro Baťovy závody na velké spektrum výrobků. Jednou to byla reklama na dětské a sezónní dámské elegantní boty, gumové pneumatiky pro bicykly, motorky a automobily či gumové hračky pro malé děti.Mezi první snímky této skupiny bezesporu patří propagační snímek na pneumatiky a obuv TŘI MUŽI NA SILNICI (SLEČNU NEPOČÍTAJE) (1935). Ve snímku vystoupily ty největší hvězdy. Například Vlasta Burian, Hana Vítová, Čeněk Šlégl a hokejový reprezentant Československa Josef Maleček. Populární hudbu k filmu zkomponoval hudební skladatel Julius Kalaš.Ještě tentýž rok následoval KONEC PRÁZDNIN (1935). V příběhu chlapce, který se vrátil z prázdnin, potřebujícího nové boty, firma Baťa propagovala své „levné a kvalitní boty pro každý věk“. Chlapcovi rodiče představovala výrazná a oblíbená operetní subreta a filmová herečka Marie Grossová a člen Národního divadla, rovněž filmový herec, Jiří Steimar.Vzápětí přišel na plátna kin krátký film HLEDÁ SE PANÍ POLÁŠKOVÁ (1935), ke které F. Šestka napsala scénář. Snímek, v němž si například zahrála Milada Smolíková, Marie Bečvářová, Čeněk Šlégl, Václav Trégl a Ladislav Janeček, nás nabádal a upozorňoval, jak je obuv velmi levná. Pochopíme, jak dobré je mít i více druhů obuvi na různé druhy lidské činnosti. „Boty s neklouzavou podrážkou do kuchyně, teplé bačkory do obývacího pokoje, ozdobné střevíčky s labutěnkou do ložnice…“Úrodu toho roku zakončila reklama ČLOVĚK ANI NEVÍ (1935). Tento film vysvětloval divákům, že firma Baťa nabízí kromě obuvi, i opravy bot za dobré ceny. Byla natočena česká (hráli Jiří Steimar a Jára Kohout) a německá (v ní účinkoval Ernst Reicher a Walter Gussmann) verze. Děj se odehrává v ordinaci, kde si pacient (Jára Kohout) stěžuje na velké bolesti nohou. Lékař (Jiří Steimar) zjistí, že příčinou je špatná pacientova obuv. Doporučí tedy pro boty sanatorium – velké Baťovy opravny obuvi. Nemáme jen věnovat pozornost na mytí a holení, ale i na údržbu svých bot.Kromě jiných krátkometrážních snímků natočila F. Šestka rovněž VLAŠTOVKY V HOTELU (1936). Film nabádal ke koupi nových sezónních dámských bot, „Vlaštovek“. Představiteli filmu se stali herci Divadla Vlasty Buriana: Jaroslav Marvan (jako ředitel hotelu), Václav Trégl (v roli hotelového vrátného) a rovněž Čeněk Šlégl (zahrál si hotelového hosta).F. Šestka dále natáčela krátkometrážní, propagační a kulturní snímky, ale před začátkem druhé světové války byla rozpuštěna a skončila. Z dnešního pohledu patří F. Šestka k zakladatelům a průkopníkům české filmové reklamy a jako filmová škola pro pozdější významné české tvůrce, kteří s úspěchem proslavili československou kinematografii po celém světě.(zdroj: CSFD.cz, autor: Jarda "krib" Lopour)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz