Ethan Hawke

Datum narození: 6.11.1970 / Místo narození: Austin, Texas, USA

Budoucí herec, spisovatel a režisér, celým jménem Ethan Green Hawke, se narodil 6. listopadu 1970 v Austinu ve státě Texas, dvojici zamilovaných studentů zdejší University of Texas, Leslie Carole a Jamesi Stevenu Hawkeovi. Velmi mladí rodiče (matka 17 a otec 18 let) se brzy rozešli a pětiletý Ethan zůstal s matkou, se kterou sedm let cestoval po USA.

Budoucí herec, spisovatel a režisér, celým jménem Ethan Green Hawke, se narodil 6. listopadu 1970 v Austinu ve státě Texas, dvojici zamilovaných studentů zdejší University of Texas, Leslie Carole a Jamesi Stevenu Hawkeovi. Velmi mladí rodiče (matka 17 a otec 18 let) se brzy rozešli a pětiletý Ethan zůstal s matkou, se kterou sedm let cestoval po USA.

Jeho matka se podruhé vdala, když mu bylo 10 let a společně se tak usadili jako nová rodina v Princetonu v New Jersey. To přineslo mladému Ethanovi příležitost konečně spořádaně studovat a přes West Windsor-Plainsboro High School South přešel do Hun School of Princeton, kde roku 1988 promoval. Během studia začal toužit po životní cestě spisovatele a herce, a tak bral hodiny v McCarter Theatre. Debutoval na prknech, která znamenají svět v 13 letech ve hře od George Bernarda Shawa Saint Joan. Poté Ethan studoval Carnegie Mellon University v Pittsburghu, čehož zanechal po obsazení do filmu SPOLEČNOST MRTVÝCH BÁSNÍKŮ (DEAD POET SOCIETY) v roce 1989. Dvakrát se také zapsal na newyorskou univerzitu na Anglický program, ale zanechal toho kvůli zlepšování svého herectví.

Ve 14 letech požádal Ethan svou matku, aby mohl jít na castingový pohovor do New Yorku. Díky němu získal roli ve svém filmovém debutu, sci-fi snímku BADATELÉ (EXPLORERS, 1985), kde hraje jednu z hlavních rolí vedle Rivera Phoenixe. Přes příznivý ohlas kritiky nebyl snímek o cestování trojice mladých chlapců do nekonečného vesmíru kasovním úspěchem, ale všichni mladí herci ukázali talent, kterého si všiml nejeden producent nebo režisér. V roce 1989 byl obsazen do role syna v komediálním dramatu DAD vedle Jacka Lemmona a Teda Dansona. Odnesl si díky tomu nominaci na cenu za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli pro mladého herce, což pomohlo jeho sebedůvěře. Poté přišla role, která znamenal velký průlom. Nabídka na vedlejší roli ve snímku SPOLEČNOST MRTVÝCH BÁSNÍKŮ (DEAD POET SOCIETY, 1989), kterou režíroval Peter Weir. Ethan získal příležitost získat zkušenosti od oceňovaného Roberta Williamse a sejít se s dalšími talentovanými mladými herci, mezi nimiž byl nejvíce výrazný Robert Sean Leonard. Snímek je příběhem studentů, které přijde učit nový učitel a mění jejich pohled nejen na školu jako takovou a učení v ní, ale i na samotný život. Byl to monumentální úspěch na všech frontách. Mladí herci byli obdivováni diváky i kritikou, která v recenzích dávala na odiv spokojenost a výdělek 235 milionů dolarů zůstává dodnes největším Ethanovým kasovním úspěchem. Úspěch filmu mu přinesl nejen slova chvály, ale také velký počet nabídek. Trochu překvapivě poté přijal nabídku na svou první hlavní roli ve snímku BÍLÝ TESÁK (WHITE FANG, 1991). Stejnojmenná adaptace slavné novely Jacka Londona o přátelství mezi yukonským hledačem zlata a vlkem byla spíše hra na jistotu a získávání zkušeností, než snaha o výraznější snímek. Odtud je patrné, jak si Ethana jako herec a budoucí spisovatel začal spojovat svou budoucnost právě s častými adaptacemi. Následoval chválený válečný snímek HLÍDKA V ARDENÁCH (A MIDNIGHT CLEAR, 1992) a ALIVE, 1993, což byla další adaptace knihy, tentokrát spisovatele Pierse Paula Reada z roku 1974. Příběh byl založený na skutečné události, kdy se v roce 1972 v Andách zřítilo letadlo s uruguaiským ragbyovým týmem a dva přeživší členové se rozhodnou pokusit se přejít Andy a přivést pomoc. Poté se Ethan začal věnovat jemu blízké problematice Generace X a zahrál si v dramatu s názvem REALITY BITES, 1994. Jako neomalený venkovan Troy slavil Ethan svůj další úspěch u kritiky, ale snímek jinak nabitý budoucími hvězdami jako Winona Ryder, Ben Stiller nebo Reneé Zellweger neslavil u diváků takový úspěch, jaký očekávalo studio. Ve stejném roce režíroval Ethan svůj první videoklip a skladbu „Stay (I Missed you)“ od Lisy Loeb.

Následující rok přinesl další zlom v kariéře talentovaného herce. Setkání s Richardem Linklaterem přineslo do kariéry klasickému komerčnímu Hollywoodu se vyhýbajícímu Hawkovi režiséra, se kterým si rozumí, a to podpořil několika společnými snímky. V prvním společném filmu PŘED ÚSVITEM (BEFORE SUNRISE, 1995) se k talentované dvojici přidala Julie Delpy a vznikl tak nezaměnitelný nezávislý romantický snímek. Zmíněný film je jedinečný nejen autorskou volností, se kterou přistupovali herci a režisér k snímku (společné psaní scénářů, vlastní dialogy apod.), ale také pojetím romantického příběhu jako jednoho dlouhého příjemného rozhovoru dvou postav, které se potkaly poprvé a mají na sebe jen pár hodin. I díky vynikající kameře dostává divák pocit, jako by pan režisér jen z povzdálí točil „nějakou“ zamilovanou dvojici a nikoliv herce odříkávající dialogy. Následující rok Ethan vydal svůj první román, The Hottest State, o milenecké aféře mezi mladým hercem a zpěvačkou. Přestože román byl kritikou hodnocen vcelku negativně, Ethan ho odprodal Little, Brown and Co. za 400 tisíc dolarů. Následně Ethan potkává dalšího důležitého režiséra, který ho posune dál v kariéře. Andrew Niccol, australský režisér, který si pro svůj celovečerní debut zvolil vlastní scénář GATTACA nabídl hlavní roli právě Ethanovi. Od Badatelů šlo tak o první návrat ke sci-fi kořenům a chytrý příběh snímku nezklamal. Kritika chválila a Niccol dokázal z Ethana vytáhnout jeden z jeho nejlepších výkonů v kariéře, ale diváci do kin příliš nechodili i kvůli neakčnosti celého snímku. Ten pojednává o nepříliš vzdálené budoucnosti, kde si rodiče nechávají své nenarozené děti geneticky upravit, aby jim prodloužili život a zbavili genetického zatížení nemocí a dědičných omezení. Do tohoto světa přichází Ethan jako Vincent, jedno z posledních dětí narozeného přirozenou cestou, který nemá genetickou výbavu stát se kosmonautem, ale touží po tom natolik, že obětuje sebe sama a „převezme“ osobnost i vzhled geneticky dokonalého, ale invalidního Jeroma Morrowa (Jude Law). Cesta do nekonečného prostoru vesmíru se komplikuje nejen vyšetřováním policie, ale také láskou k Umě Thurman, která se nakonec z filmu dostane do reálného života. Oba spolu začnou chodit a až na druhé žádání o Uminu ruku Ethan dostane očekávané „ano“. Následně Ethan přijal nabídku na hlavní roli v adaptaci klasiky Charlese Dickense, VELKÉ NADĚJE (GREAT EXPECTATIONS, 1998), kde si pod taktovkou mexického kouzelníka Alfonsa Cuaróna zahrál chlapce, který se zamiluje do mladé dívky a po dlouhé roky na ni nedokáže zapomenout. Následovalo další setkání s Linklaterem v jeho snímku NEWTON BOYS (1998) na motivy skutečných událostí, kdy texaská rodina Newtonů vykrádala banky v letech 1919-1924. V dalším roce natočil Ethan pouze jeden snímek, a to SNÍH PADÁ NA CEDRY (SNOW FALLING ON CEDARS, 1999), kde ztvárnil postavu novináře zraněného za druhé světové války, jak se vrací domů převzít noviny po smrti svého otce. Jde o další adaptaci tentokrát stejnojmenného románu od Davida Gutersona. Jako svou příští roli si vybral nezáviděníhodnou hlavní roli v Hamletovi režírovaném Michaelem Almereydaem. Nově přepracovaná slavná klasika je pro každého herce výzvou, ale i varováním zároveň. Kritikou nebyl opěvován jako nejlepší Hamlet, ale chválen za osobité pojetí. Neuběhl ani celý třetí rok a Ethan se opět setkal se „svým“ režisérem Linklaterem, a to hned dvakrát ve stejném roce. Nejdříve mu pomohl s animovaným experimentem s názvem SNÍM ČI BDÍM? (WALKING LIFE, 2001), kde se opět setkal i s Julií Delpy, aby se poté sešel se starými známými ve snímku PŘIZNÁNÍ (TAPE, 2001). Režíroval opět Linklater, ale v komorním konverzačním snímku se vedle Hawkea postavila jeho manželka Uma Thurman a jeho starý známý ze snímku SPOLEČENSTVÍ MRTVÝCH BÁSNÍKŮ Robert Sean Leonard. Na velmi komorním prostoru rozehráli hru plnou lží, výčitek, obvinění a hledání pravdy, jeden z nejméně doceněných snímků v Linklaterově i Hawkově kariéře. Ethan stihl natočit v roce 2001 již dva snímky, ale teď dostal příležitost svým příštím filmem udělat další krok správným směrem.

Ethan tak přijal roli v drsném policejním snímku TRAINING DAY vedle již tou dobou slavného Denzela Washingtona, nad nimiž taktovku držel Antoine Fuqua. Na první pohled to možná nevypadalo jako velká trefa do černého, ale přesně tou snímek byl. Washington za něj získal teprve druhého Oscara pro černocha v historii udílení cen a Ethan Hawke získal svou první nominaci na Oscara ve svých 31 letech. Snímek vypráví o prvních 24 hodinách nováčka Jakea Hoyta (Ethan Hawke) na oddělení narkotik, kde je přiřazen ke zkušenému, ale špinavému detektivovi Alonzu Harrisovi (Denzel Washington). Srážka dvou světů, naivního nováčka plného ideálu o zákonech a jejich dodržování a bojem protřelého policisty, který zná mezery a nevýhody zákonů, které pro něj nejsou slovem Božím. Velmi realistické drama je plné tvrdé mluvy stejně jako morálních myšlenek. Sám Ethan o filmu řekl: „Je to nejlepší film, co jsem za poslední dlouhou dobu dělal“. Ve stejném roce ještě Ethan stihl natočit svůj druhý celovečerní snímek s názvem CHELSEA WALLS o pěti umělcích žijících v Chelsea Hotelu v New Yorku. Scénář napsal autor původní hry, Nicole Burdette. Snímek bohužel nebyl přijat kritikou ani diváky. Na další rok si vzal Ethan od herectví pauzu a to především kvůli snaze dokončit svou druhou knihu, Ash Wednesday. Příběh je road-story o vojákovi, který dezertoval, a jeho těhotné přítelkyni. Za knihu byl Ethan kritikou chválen. Následující rok přijal menší roli ve špionážním seriálu ALIAS, kde si zahrál agenta CIA, o kterém se mluví jako o zrádci. V roce 2004 se objevil vedle Angeliny Jolie v thrilleru TAKING LIVES, který kritika nepochválila, a tak se Hawke vrátil k Linklaterovi a Julii Delpy, aby společně natočili pokračování snímku BEFORE SUNRISE o pokračování romantického příběhu dvou lidí. Snímek byl pojmenován BEFORE SUNSET (2004) a odehrává se po několika letech od plánovaného setkání, které si na konci prvního dílu oba slíbili. Konverzační síla příběhu se prohlubuje díky novým zkušenostem, které oba za roky bez druhého nasbírali a tentokrát jsou Hawke-Delpy-Linklater za svůj scénář navíc nominováni na Oscara v kategorii Nejlepší adaptovaný scénář. Ethan se snaží navázat na úspěch TRAINING DAY v dalším policejním dramatu, tentokrát remake stejnojmenného snímku z roku 1976 PŘEPADĚNÍ 13. OKRSKU (ASSAULT ON PRECINCT 13). V něm společně s vězni brání policejní budovu před obléháním zločinců. Jako většina remaků se snímek nevyhnul srovnávání s klasikou od Johna Carpentera, ale svým divákům i kritice měl co nabídnout. V ten samý rok Ethan natáčí další snímek s Andrew Niccolem, a to OBCHODNÍK SE SMRTÍ (LORD OF WAR, 2005), ve kterém ztvární menší roli zákon ochraňujícího agenta Interpolu na stopě obchodníka se zbraněmi. Rok poté natáčí podle své první knihy také film HOTTEST STATE a vypomáhá Linklaterovi s nezávislým snímkem FAST FOOD NATIONS o odvrácené straně obchodu s rychlým občerstvením. Zatím poslední výraznější roli získal v roce 2007 ve snímku NEŽ ĎÁBEL ZJISTÍ, ŽE SEŠ MRTVEJ (BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU‘RE DEAD) vedle herců jako Phillip Seymour Hoffman, Albert Finney nebo krásná Marisa Tomei. Režisér Sidney Lumet dostává z herců vynikající výkony a snímek se i díky němu stává překvapivě kvalitní zábavou o nepovedené bratrské výpomoci. Sám Hawke společně s Hoffmanem podávají vynikající výkony a jsou všeobecně chváleni. Poté přichází obyčejné kriminální drama WHAT DOES‘NT KILL YOU. Na rok 2009 má Ethan v plánu americkou variaci na Paris Je taime s názvem NEW YORK, I LOVE YOU, složený z krátkých snímků několika zvučných režisérů (Ethan hraje v segmentu Yavana Attala), a také výpomoc Julii Delpy s její variací na legendu o Čachtické paní COUNTESS. O návrat do prostředí narkotik by mělo jít v dalším snímku BROOKLYNS FINEST, kde by Ethan měl předvést své schopnosti vedle Richarda Gerea a Dona Cheadleho. Plánovaný je také upírský horor dvojice Michael a Peter Spierig DAYBREAKERS a zatím poslední film s Richardem Linklaterem, Boyhood, který se právě natáčí a do kin by měl jít v roce 2013. Ten je jedinečný především tím, že se natáčí 12 let a je na něm zachycen příběh rozvedených manželů a jejich syna (ten po celé natáčení je hrán pouze jedním hercem, Ellarem Salmonem, který doslova „stárne“ s postavou). Linklater tímto filmem potvrdí svou „nezávislost“ a nebojácnost zkoušet zajímavé a netradiční myšlenky. Stejně tak Ethan Hawke je stále tím nepředvídatelným a nezávislým živlem, v jakého byl vychován matkou.

Svou první manželku Umu Thurman si Ethan vzal v květnu 1998 po vztahu započatém při natáčení snímku GATTACA (1997). Mají spolu dceru Mayu Ray (*1998) a syna Levona Roan (*2002), kteří mají společné příjmení Thurman-Hawke. V roce 2004 přišel překvapivý rozchod dvojice, způsobeným nejen Ethanovým přemýšlením o vztahu během natáčení BEFORE SUNSET, ale také vzájemné pochybnosti o věrnosti (u Umy se často mluvilo o mileneckém vztahu s Quentinem Tarantinem, v případě Ethana o schůzkách s modelkou Jen Perzow). Jak oba říkají, rozešli se v dobrém, což potvrzuje i občasná spolupráce ve filmovém nebo divadelním světě. Ethan si v červenci 2008 vzal za svou druhou ženu Ryan Shawhughesovou, chůvu, která se během jeho manželství s Umou Thurman starala o jejich děti. Šťastně zamilovanému páru se 18. července 2008 v New Yorku narodila dcera Clemetina Jane Hawkeová.

Zajímavosti:
• Ethan mluví plynule německy a francouzsky, hraje na klavír, trubku a housle.
• Je fanoušek skupiny Guns N' Roses, týmu NBA New York Knicks, demokrat a podporuje Baracka Obamu.
• Jeho nejoblíbenější filmy jsou Přelet nad kukaččím hnízdem a Reds a je také velký fanoušek ságy Hvězdných válek.
• Ethan je blízký příbuzný slavného amerického dramatika Tennesseho Wiilliamse. Ethanův dědeček a Williamsův otec byli bratři. • Jeho matka je přísná vegetariánka, aktivistka v boji za práva zvířat, a v současnosti pracuje jako charitativní pracovnice.
• Jeho blízkým přítelem z dětství je režisér Bryan Singer a během své filmové kariéry se nejvíce spřátelil s Robertem Seanem Leonardem, Frankem Whaleyem, Stevem Zahnem, Catalinou Sandinou Morenou a již zesnulým Riverem Phoenixem.
• Mark Walhberg mu může poděkovat za dvě ze svých rolí. Ethan totiž odmítl roli Bobbyho Mercera ve filmu ČTYŘI BRATŘI (2005) a byl zvažován do role Digmana ve snímku DEPARTED (2005). • Kvůli roční pauze po snímku TRAINING DAY (2001) , kterou si Ethan vybral pro dokončení svého druhého románu, odmítl roli agenta FBI Willa Grahama ve snímku předcházejícím ději Mlčení jehňátek, RED DRAGON (2002).
• V květnu 2004 byl ve svém rodném městě uveden do Síně slávy texaského filmu. • Ethan vlastní malý ostrov v Tracadie, Novém Skotsku, ale žije v New Yorku v Chelsea, části Manhattanu.
• Od svého debutu na Broadwayi roku 1992 účinkuje v nespočtu divadelních her, například v roce 2009 začal hrát ve dvou divadelních hrách režiséra Sama Mendese.

Získané ceny (celkem 1): 2007 – Gotham Awards – Nejlepší herecké obsazení – NEŽ ĎÁBEL ZJISTÍ, ŽE SEŠ MRTVEJ

Nominace na ceny (celkem 11): 2005 – Writers Guide of America USA – Nejlepší adaptovaný scénář – PŘED SOUMRAKEM* 2005 – Oscar – Nejlepší adaptovaný scénář – PŘED SOUMRAKEM* 2005 – Online Film Critics Society Awards – Nejlepší adaptovaný scénář – PŘED SOUMRAKEM* 2005 – Independent Spirit Awards –Nejlepší scénář – PŘED SOUMRAKEM* 2002 – Screen Actors Guide Awards – Výjimečný mužský herecký výkon ve vedlejší roli – TRAINING DAY 2002 – Oscar – Nejlepší herec ve vedlejší roli – TRAINING DAY 2002 – Gotham Awards – Open Palm Award – CHELSEA WALLS 1995 – MTV Movie Awards – Nejlepší polibek – PŘED ÚSVITEM (s Julii Delpy) 1994 – MTV Movie Awards – Nejlepší polibek –BOLESTNÁ REALITA (s Winonou Ryder) 1990 – Young Artist Award – Nejlepší mladý herec ve vedlejší roli ve filmu – TÁTA 1986 – Young Artist Award – Nejlepší herecký výkon mladého herce ve filmu – BADATELÉ *- na ceny za scénář nominován společně s Julii Delpy, Richardem Linklaterem a Kim Krizanovou

(Zdroj: csfd.cz - Filip "Djkoma" Kovárník)




Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz