Edmond Beauchamp

Datum narození: 13.12.1901 / Místo narození: Montpellier, Francie

Významný francouzský divadelní herec Edmond Beauchamp, celým jménem Edmond Marie Jules Beauchamp, pocházel z jihofrancouzského Montpellieru, o jeho dětství a mládí ale nejsou dostupné prakticky žádné informace. Víme ale, že po skončení první světové války začal v Paříži studovat herectví, po absolvování vojenské služby pokračoval ve zdokonalování herecké průpravy pod vedením slavného Charlese Dull

Významný francouzský divadelní herec Edmond Beauchamp, celým jménem Edmond Marie Jules Beauchamp, pocházel z jihofrancouzského Montpellieru, o jeho dětství a mládí ale nejsou dostupné prakticky žádné informace. Víme ale, že po skončení první světové války začal v Paříži studovat herectví, po absolvování vojenské služby pokračoval ve zdokonalování herecké průpravy pod vedením slavného Charlese Dullina. S ním také začal hrát profesionální divadlo a ve dvacátých a třicátých let spojil své působení s divadlem Théâtre de l?Atelier. Na této scéně odehrál desítky velkých postav, jeho doménou byly hry francouzských autorů, jeho životní rolí se stal Volpone ve stejnojmenné hře anglického dramatika Bena Johnsona.Před filmovou kamerou debutoval Edmond Beauchamp nevelkou úlohou cikána v Grémillonově němém snímku MALDONE (1928). Po nástupu zvuku jej pro vedlejší role začali vyhledávat nejslavnější režiséři, kteří byli dobře informováni o Beauchampových schopnostech charakterního herce. Točil tak například s Jeanem Renoirem (PANÍ BOVAYROVÁ – Madame Bovary, 1933; ZLOČIN PANA LANGA – Le crime du Monsieur Lange, 1936; MARSEILLASA – La Marseillase, 1937), ke spolupráci jej znovu přizval také Jean Grémillon nebo nebo mezinárodně uznávaní tvůrci Abel Gance a Jacques Feyder. V letech 1930-1945 hrál Edmond Beauchamp v pětadvaceti filmech a obecně lze říci, že šlo o nadprůměrný vzorek tehdejší francouzské kinematografie.Po druhé světové válce se Beauchamp připojil ke skupině J. L. Barraulta a s ní hrál nejen ve Francii, ale absolvoval i turné po Evropě. Menšími úkoly nadále přispíval do filmů, z poválečné filmografie připomeňme tituly známé i u nás, jako adaptaci Hugova románu ZVONÍK OD MATKY BOŽÍ (Le Notre-Dame de Paris, 1956) nebo velkoryse pojatý životopisný film MARIE ANTOINETTA, KRÁLOVNA FRANCIE (Marie Antoinette, la reine de France, 1956). Překvapivě dostal nabídky i od začínajících tvůrců francouzské nové vlny (KRÁSNÝ SERGE – Le beau Serge, 1958). Naši diváci znají Beauchampa také jako španělského šlechtice Dona Miguela, u nějž titulní hrdina najde útočiště, v populárním HRBÁČOVI (Le bossu, 1959).S Barraultovou divadelní skupinou účinkoval Beauchamp nejčastěji v divadle Théâtre de Marigny, začal se věnovat i pedagogické činnosti a působil v rámci kurzů EPJD (Éducation par le jeu dramatique; mezi jeho studenty byl například Philippe Noiret). Na přelomu padesátých a šedesátých let se Edmond Beauchamp začal více věnovat práci v televizi, kde účinkoval v adaptacích divadelních her, celoevropsky jej ale zviditelnila postava Césara v dobově velmi populárním dětském seriálu BELLA A SEBASTIAN (Belle et Sébastien, 1965). Poslední filmovou roli odehrál Beauchamp v rámci komedie CVOKOVÉ (Les cracks, 1968), v následujících letech se již jen několikrát objevil před televizní kamerou. Poslední léta života trávil Edmond Beauchamp na venkově v Bretani a zemřel v Saint-Brieuc 3. června 1985 ve věku 85 let.(zdroj: CSFD.cz, autor: Pavel "argenson" Vlach)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz