Alberto Cavalcanti

Datum narození: 6.2.1897 / Místo narození: Rio de Janeiro, Brazílie

Režisér Alberto Cavalcanti točil filmy různých žánrů i kvalit přes půl století v Evropě i v rodné Brazílii a jeho jméno dnes neodmyslitelně patří do dějin světové kinematografie. Pocházel z Brazílie (jeho celé jméno bylo Alberto de Almeida Cavalcanti), narodil se v Rio de Janeiro, jeho otec byl v Brazílii známým matematikem. Mládí ale strávil ve Švýcarsku, kde studoval práva a architekturu. Poté o

Režisér Alberto Cavalcanti točil filmy různých žánrů i kvalit přes půl století v Evropě i v rodné Brazílii a jeho jméno dnes neodmyslitelně patří do dějin světové kinematografie. Pocházel z Brazílie (jeho celé jméno bylo Alberto de Almeida Cavalcanti), narodil se v Rio de Janeiro, jeho otec byl v Brazílii známým matematikem. Mládí ale strávil ve Švýcarsku, kde studoval práva a architekturu. Poté odešel do Paříže, kde navázal kontakty s filmovou avantgardou a jako výtvarník se podílel na dvou filmech Marcela L’Herbiera. Jako režisér se uvedl dvěma snímky, které spadají do filmového poetického realismu (JEN HODINY – Rien que les heures, 1926; V REJDĚ – En rade, 1928), komerčního úspěchu dosáhl až adaptací oblíbené románové předlohy KAPITÁN FRACASSE (Le capitain Fracasse, 1928).Jako mnozí jiní filmaři, tak i Cavalcanti se potýkal s problémy po příchodu zvukového filmu, počátkem 30. let nicméně realizoval několik nenáročných titulů, od r. 1934 působil delší dobu ve Velké Británii, kde točil dokumenty a stal se také producentem, k režii celovečerních filmů se vrátil až s koncem druhé světové války (CHAMPAGNE CHARLIE, 1944; DŮM NA KŘIŽOVATCE – The Halfway House, 1944; PŘÍZRAKY NOCI – Dead of Night, 1945). Za poslední jmenovaný film byl spolu s dalšími tvůrci oceněn za scénář na festivalu v Locarnu. V Británii pak režíroval několik poválečných let, v roce 1949 se vrátil do rodné Brazílie, kde svými zkušenostmi pomáhal podpořit rozvoj národní brazilské kinematografie. V mezinárodním měřítku triumfoval s nostalgickým příběhem prostých lidí ZPĚV MOŘE (O canto do mar, 1953), který mu vynesl cenu za režii na festivalu v Karlových Varech (neúspěšná zůstala nominace na Velkou cenu festivalu v Cannes). Své zkušenosti z celovečerní i dokumentární tvorby mezitím vtělil do knihy Film a skutečnost, která vyšla v roce 1953 v Brazílii.Po úspěchu v Karlových Varech setrval Alberto Cavalcanti v Evropě, v Rakousku například dotočil adaptaci Brechtovy divadelní předlohy PAN PUNTILA A JEHO ČELEDÍN (Herr Puntila und sein Knecht Matti, 1960), v Británii realizoval kombinovaný dobrodružný dětský snímek NESTVŮRA Z RYBNÍKU HIGHATE (The Monster of Highate Ponds, 1960), z jeho další filmografie stojí za zmínku dva dokumenty natočené v Izraeli (STORY OF ISRAEL, 1967; THUS SPOKE THEODOR HERZL, 1967). Retrospektivní přehlídky své tvorby se dočkal v roce 1962 na šestém ročníku Mezinárodního týdne dokumentárního filmu v Lipsku.Nakonec se znovu trvale usadil ve Francii, kde mimo jiné pracoval pro televizi, v sedmdesátých letech se ale začal stahovat do soukromí. Kromě výše zmíněné knihy publikoval také řadu článků v časopisech, jeho filmová tvorba přesahující přes půl století v různých žánrech a zemích však dodnes zůstává pro odborníky těžko zařaditelná. Alberto Cavalcanti zemřel v Paříži 23. srpna 1982 ve věku 85 let.(zdroj: CSFD.CZ, autor: Pavel "argenson" Vlach)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz