Alain Resnais

Datum narození: 3.6.1922 / Místo narození: Vannes, Morbihan, Bretaň, Francie

Narodil se v přímořském západofrancouzském městě Vannes. Již ve čtrnácti letech natočil svůj první krátkometrážní film - adaptaci tehdy oblíbeného Fantomase (L'AVENTURE DE GUY). Kromě filmu vzplanul také pro fotografii, kresbu a literaturu. Zvláště si zamiloval díla Marcela Prousta a André Bretona. Ve čtyřicátých letech vystudoval L'Institut hautes études cinématigraphiques, který vznikl ve Franci

Narodil se v přímořském západofrancouzském městě Vannes. Již ve čtrnácti letech natočil svůj první krátkometrážní film - adaptaci tehdy oblíbeného Fantomase (L'AVENTURE DE GUY). Kromě filmu vzplanul také pro fotografii, kresbu a literaturu. Zvláště si zamiloval díla Marcela Prousta a André Bretona. Ve čtyřicátých letech vystudoval L'Institut hautes études cinématigraphiques, který vznikl ve Francii během druhé světové války. V té době si také zahrál malou hereckou roli v Carného filmu NÁVŠTĚVA Z TEMNOT.Po dokončení studíí na filmovém institutu začal točit krátkometrážní dokumentární filmy; do tohoto Resnaisova tvůrčího období spadá přelomový snímek GUERNICA: sled Picassových obrazů a dokumentárních záběrů podbarvený slovy Paula Éluarda v sugestivním podání Maríe Casares. Za středometrážní dokument z r. 1955 NUIT ET BROUILLARD (Noc a mlha) o židovském holocaustu dostal o rok později cenu Jeana Viga.Svůj první celovečerní film natočil Resnais v proudu nové vlny, podle scénáře Marguerity Duras, v r. 1959. Byla to HIROŠIMA, MÁ LÁSKA. Tento film byl zjevením v celé tehdejší kinematografii. Resnais, ovlivněný surrealismem a psychoanalýzou, tímto snímkem vnesl do světa filmu i filosofická témata, o nichž se dříve předpokládalo, že se světem pohyblivých obrázků nemají nic společného. Subjektivní prožitek času, proces vzpomínání a zapomínání - to jsou Resnaisova klíčová témata. Potvrdil to hned v dalším svém filmu LONI V MARIENBADU, natočeném podle scénáře Allaina Robbe-Grilleta). Setkáváme se zde s dějem drásavě torzovitým, svět i postavy jsou redukovány do celuloidových ploch, věci jsou oddělovány od svých obrazových i zvukových zdrojů a vztahů. Typický pro něj je pohyb (prostorově i časově) v kruzích. Přestože se zdál být tento film nesrozumitelný, měl mimořádný ohlas u divácké i kritické veřejnosti. Resnais za něj obdržel Zlatého lva na benátském filmovém festivalu.V 60. a 70. létech natočil Resnais několik dalších filmů, které již tak bouřlivý ohlas neměly. V r. 1993 natočil úspěšný diptych SMOKING / NO SMOKING (298 minut), založený opět na problematičnosti vnímání času. Zatím posledním filmovým dílem Alaina Resnaise je dobře hodnocený film COEURS, promítaný na filmovém festivalu v Karlových Varech v r. 2007.Alain Resnais byl od r. 1969 ženatý s Florence Malraux, ale koncem 80. let začal žít s herečkou Sabine Azéma, kterou hojně do svých nových filmů obsazuje (SMOKING / NO SMOKING, COEURS, PAS SUR LA BUCHE, STARÁ ZNÁMÁ PÍSNIČKA, MÉLO, ...)(zdroj: CSFD.CZ, autor: Šárka "Sipora" Bažantová)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz