Fruit Chan

Datum narození: 15.4.1959 / Místo narození: Guangdong, Čína

Fruit Chan (čínsky Chan Gor) patří s režiséry jako je Wong Kar-wai či Peter Chan k hlavním představitelům režisérů druhé hongkongské vlny. Proslul zejména sociálně-realistickými filmy, které zachycují chudobu a negativní důsledky společenských změn, což jsou témata, která rozvinul zvláště v trilogiích „o předání Hong Kongu Číně“ a „o prostituci“. K řadě svých filmů napsal, nebo se podílel na tvorb

Fruit Chan (čínsky Chan Gor) patří s režiséry jako je Wong Kar-wai či Peter Chan k hlavním představitelům režisérů druhé hongkongské vlny. Proslul zejména sociálně-realistickými filmy, které zachycují chudobu a negativní důsledky společenských změn, což jsou témata, která rozvinul zvláště v trilogiích „o předání Hong Kongu Číně“ a „o prostituci“. K řadě svých filmů napsal, nebo se podílel na tvorbě scénáře. V posledních letech Chan také koketoval s žánrovým filmem. Jako zdroj inspirace pro své sociálně realistické filmy Chan uvádí japonské filmaře 60. let jako je Nagisa Oshima.Chan se narodil v roce 1959 v čínské provincii Kuang-tung a v roce 1969 emigroval se svými rodiči do Hongkongu. Studoval scénáristiku a režii v Hongkong Film Center, kde měl možnost se seznámit a se známými mainstreamovými filmaři tehdejší éry (Jackie Chan, Kirk Wong, Ronny Yu či Shu Kei), kterým rovněž asistoval, ale i s filmaři nastupující první hongkongské nové vlny, kteří získali filmové vzdělání ve Velké Británii, jako je Ann Hui či Yim Ho. Hongkongská kinematografie se začátkem 80. let podle něj potýkala s krizí, což vedlo k formulování své vlastní autorské vize.Přestože byl jeho první film FINALE IN BLOOD (1991), ve kterém hraje hvězdný herec Andy Lau, oceněn kritikou, uznání publika Chan získal až svým druhým nezávislý filmem MADE IN HONG KONG (1997). Tento film je realistickým pohledem na společenskou situaci v Hongkongu v době jeho předání Číně (přelomový rok 1997). Film má mnoho typických znaků Chanovy tvorby následujících let: odehrává se v prostředí chudých vrstev a podsvětí; pojímá postavy gangsterů podvratným způsobem a tak demytizuje jejich obraz, jak jej známe z mainstreamové hongkongské produkce; použitím neherců a kvasidokumentárních záběrů umocňuje realismus; zdůrazňuje lokální hongkongský kolorit.Další dva filmy, které tématicky spojuje rok 1997 byly THE LONGEST SUMMER (1998) a LITTLE CHEUNG (1999). První jmeovaný film vypráví předání z pohledu bývalých vojáků koloniální armády propuštěných ze služby v době předání Hongkongu Číně, druhý film očima dítěte živícího se jako poslíček v imigranské čtvrti Mongkok. Film DURIAN DURIAN (2000) pojednává o prostitutce z pevninské Číny, která přichází do Hongkongu dobýt si pro sebe trochu materiálního štěstí. Další film o prostituci HOLLYWOOD-HONG KONG (2001) vypráví o obětech vyděračského gangu, kteří využívají jako návnadu mladou prostitutku. K natočení třetího dílu trilogie se Chan dosud chystá.Jeho posledními počiny jsou poněkud experimentální PUBLIC TOILET (2002), který srovnává záchodovou kulturu Koreje, Japonska, USA, Hongkongu a Číny. Dále je zastoupen jednou hororovou povídkou ve filmu THREE... MONSTERS (2004), kde se věnuje tématu kanibalismu. Toto téma rozvinul ve filmu DUMPLINGS (2004). Posledním počinem byl remake hororu Hidea Nakaty DON'T LOOK UP, který na rozdíl od filmů s řadou ocenění jako MADE IN HONG KONG či DURIAN DURIAN měl špatnou kritickou i diváckou odezvu.(zdroj: CSFD.cz, autor: Martin "KlonyIlony" Pank)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz