Alexandra Stewart

Datum narození: 10.6.1939 / Místo narození: Montreal, Kanada

Původem kanadská herečka Alexandra Stewart zamířila již v raném mládí do Francie a během šedesátých let 20. století se prosadila jako výrazná představitelka emancipovaných mladých žen (převážně z Ameriky), díky jazykovým znalostem neměla problém prorazit i v jiných zemích. Alexandra Stewart pochází z Montrealu, koncem padesátých let odešla do Paříže, kde začala studovat umělecký design, což ji s j

Původem kanadská herečka Alexandra Stewart zamířila již v raném mládí do Francie a během šedesátých let 20. století se prosadila jako výrazná představitelka emancipovaných mladých žen (převážně z Ameriky), díky jazykovým znalostem neměla problém prorazit i v jiných zemích. Alexandra Stewart pochází z Montrealu, koncem padesátých let odešla do Paříže, kde začala studovat umělecký design, což ji s jejím půvabem zároveň přivedlo ke zkušenostem v modelingu, začala také točit reklamy.Před filmovou kamerou se objevila poprvé v komedii MOTORKÁŘI (Les motards, 1958), vzápětí se mihla například ve Vadimových slavných NEBEZPEČNÝCH ZNÁMOSTECH (Les liaisons dangereuses, 1959). Brzy nato začala pronikat do hlavních rolí, titulní postavu zavražděné Američanky na cestě po Evropě ztvárnila v Molinarově filmu SMRT BELLY (La mort de Belle, 1961). Několikrát ji do svých filmů o partnerských vztazích angažoval režisér Pierre Kast, jehož tvorba směřovala k francouzské nové vlně (PÁŘENÍ MRTVÝCH - La morte-saison des amours, 1961), velké role začala hrát i v Německu nebo Británii, zúčastnila se také několika mezinárodně obsazených a tehdy oblíbených povídkových filmů.Vedlejší roli hrála ve filmu BLUDIČKA (Le feu follet, 1963); tento film měl pro ni význam v osobnosti režiséra Louise Malle (1932-1995), s nímž se tady setkala poprvé, později byla jeho partnerkou v soukromém životě a měli spolu dceru Justine Malle (*1974). Hlavní roli záhadné ženy Heleny hrála Alexandra Stewart v Giovanniho dramatu ZÁKON PŘEŽITÍ (La loi du survivant, 1967), v témže roce se objevila i ve slavném Truffautově filmu NEVĚSTA BYLA V ČERNÉM (La mariée était en noir, 1967). Z jejích častějších výletů do Británie připomeňme dobrodružný snímek VZDUCHOLOĎ (Zeppelin, 1970) nebo kriminálku MARSEILLSKÁ SMLOUVA (The Marseille Contract, 1974).I ve Francii během 70. let hrála v řadě zajímavých filmů, znovu to byly počiny tvůrců někdejší nové vlny (AMERICKÁ NOC - La nuit américaine, 1973; BLACK MOON, 1975; JEDNI A DRUZÍ - Les uns et les autres, 1981), několikrát opět točila s Pierrem Kastem. Jen zřídka se objevovala v komediích (JAKO KLÍŠTĚ - Julie pot de colle, 1977) nebo například v životopisných filmech (CHANEL SOLITAIRE, 1981). Svou jedinou trofej získala Alexandra Stewart v roce 1986, kdy byla na italském festivalu fantastických filmů Fantafestival oceněna jako nejlepší herečka za film KŮŽE ANDĚLA (Peau d'ange, 1985). Z této doby je ale u nás známější film KREV TĚCH DRUHÝCH (Le sang des autres, 1984) režiséra Claude Chabrola, vidět jsme ji mohli také v Polanského dramatu 48 HODIN V PAŘÍŽI (Frantic, 1988) po boku Harrisona Forda.V dekádě devadesátých let se Alexandra Stewart objevovala hlavně v televizi, v seriálech i zábavných pořadech soutěžního zaměření, z její další filmografie se sluší připomenout Ozonovo drama POD PÍSKEM (Sous le sable, 2000). V menších rolích se před kamerou objevuje dodnes (BAZAR, 2009). V roce 2004 byla členkou poroty mezinárodního festivalu v Chicagu.(zdroj: CSFD.CZ, autor: Pavel "argenson" Vlach)



Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz